Publikováno: 16. 3. 2018
K 1. lednu 2018 nabyla účinnosti novela stavebního zák ona, k terá se dotýk á i něk terých postupů v
administraci žádostí o podporu z programu Nová zelená úsporám. Níže vám přinášíme přehled nejdůležitějších změn a jejich dopad do programu.
Stavební úřad mi nevydal stanovisko k mému stavebnímu záměru, lze jej něčím nahradit?
Novela stavebního zákona rozšiřuje okruh záměrů, které nepodléhají stavebnímu řízení a některé stavební úřady tak u jednodušších změn stávajících domů nechtějí vydávat žádná stanoviska. V takovém případě můžete oficiální stanovisko stavebního úřadu nahradit např. záznamem z proběhlého ústního jednání, případně i čestným prohlášením, že jste svůj záměr se stavebním úřadem řádně projednal, a že záměr nevyžaduje žádné povolení.
V případě stavebních záměrů vyžadující nějakou formu povolení, tedy zejména v případě nové výstavby nebo větší změny stávajícího domu (realizace přístavby či nástavby a další stavební úpravy, při nichž dochází k zásahu do nosných konstrukcí nebo k výrazné změně vzhledu) nebo v případě památkově chráněných staveb, se postup nemění – stanovisko stavebního úřadu bude i nadále vyžadováno – většinou se bude jednat o vydané stavební povolení či souhlas s provedením ohlášené stavby.
Jak mám doložit dokončení realizace?
Výrazné proměny doznaly postupy spojené s formálním dokončením stavby. U většiny rodinných domů nebude stavební úřad již nadále vydávat kolaudační souhlas či souhlas s užíváním stavby.
Doklad o dokončení realizace bude mít nejčastěji podobu:
- stavební záměry nevyžadující žádné povolení: zpráva technického dozoru;
- změny stávajících domů vyžadující povolení: kopie formuláře „Ohlášení dokončení stavby“ a zpráva technického dozoru;
- nově postavené domy: aktuální výpis z Katastru nemovitostí, ve kterém bude nemovitost zapsána s požadovaným účelem užívání včetně přiděleného čísla popisného.
Více informací o dokončování staveb naleznete v metodických pomůckách ministerstva pro místní rozvoj:
Zápis stavebních objektů do RÚIAN po 1. 1. 2018 a Kolaudace rodinných domů po novele stavebního zákona.
Jak je to s technickým dozorem stavebníka, musím si ho zajistit? Kdo ho může vykonávat?
Stavební zákon již dříve požadoval, aby stavebník u staveb financovaných z veřejných rozpočtů zajistil technický dozor stavebníka a autorský dozor projektanta. Novela tento požadavek dále zpřísňuje, když vymezuje okruh osob, které jsou oprávněny tyto činnosti vykonávat. Nově tak musí technický dozor stavebníka zajišťovat výhradně autorizovaná osoba – tj. autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr či technik (s přihlédnutím k jeho oboru autorizace či specializaci). Technický a autorský dozor může vykonávat stejná osoba.
V případě žádosti z oblasti podpory A musíte po dokončení realizace doložit závěrečnou zprávu odborného technického dozoru. Činnost technického a autorského dozoru by měla být vykonávána nezávislou osobou, která není v pracovněprávním, smluvním nebo jiném vztahu s dodavatelem stavby (realizační firmou). Výdaje na zajištění technického či autorského dozoru lze uplatnit jako způsobilé.
Více informací k problematice technického a autorského dozoru u staveb financovaných z veřejných rozpočtů naleznete v metodické pomůcce ministerstva pro místní rozvoj: Výkon technického dozoru stavebníka.
Jak je to se soubory staveb, mám dva samostatně stojící rodinné domy, avšak pouze jedno číslo
popisné, mohu získat podporu?
Obecně to možné je, každý případ však má svá specifika, a proto vám doporučujeme konzultovat je na jakémkoliv krajském pracovišti Státního fondu životního prostředí ČR ještě před podáním žádosti. Pokud máte pod jedním číslem popisným zaevidovány dvě a více samostatných staveb, kdy každá z nich samostatně splňuje definici rodinného domu, bude na tyto stavby zpravidla nahlíženo jako na oddělené domy a bude umožněno podat si žádosti na jednotlivé stavby.